Някои от вас сигурно си спомнят първия гост в тази рубрика – нашият скъп семеен приятел Петко Серкеджиев. Освен творец на съвременна живопис, той е и иконописец и реставратор на църковни стенописи. Ден след големия християнски празник Цветница е най-подходящия момент за неговото второ гостуване в LaMartinia.
Помолих го да разкаже накратко и с прости думи нещо повече за иконите, каноните, процеса на реставрация, съхранение и консервиране. Какво трябва да присъства в една икона, какви са правилата и традициите, кое е важно за автентичността и силата на внушението на светите образи, какво да съблюдаваме, ако искаме да се сдобием с такава или да направим подарък. От човек с 40 годишен опит в материята всяка дума звучи правдоподобно. Работил е по реставрацията и изографисването на над 35 църкви в цялата страна. В повечето обекти процесът трае по няколко месеца. Ежедневен труд и физически усилия при различни условия и степен на трудност. В момента извършва реставрация на местната църква в с. Бродилово (община Царево).
Всеки път, когато влизам в църква, вдигам поглед нагоре и се замислям, че всеки милиметър от куполите и стените са били докосвани от нечия човешка ръка преди десетки, стотици години или съвсем скоро. За да придадат на сградата душа на храм и внушение на дом.  
Щастлива съм, че сме собственици на една част от неговите творби – и икони, и живопис. Притежават чудодейна сила (лично съм се уверила в това) и сериозен заряд положителна енергия.

Благодаря му за съдействието, вдъхновението, разказа и всичко, което прави!

*Част от снимките не са детайлни и с ниска резолюция, тъй като са заснети по време на работния процес при слаба светлина, но все пак може да се добие представа за мащабността  на проектите.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Кратък разказ за икони
Иконите, освен символи, носят енергия, сила и дух. Една икона трябва да е създадена по оригинална технология, а не със съвременни средства. Изписва се на ръка, върху дървена повърхност (липа, орех, бук и др.), с  матов, а не гланциран запечатващ слой. Често се използва т.нар. кошак – приспособление, което пречи на усукването на дъската. Обковът обикновено е от посребрен метал, релефен, фиксиран върху дървото. Част от повърхността се покрива със златен варак или безцветен релефен грунд. Надписите може да са различни – на български или гръцки, разположени в различни части на композицията.
От изключителна важност е да бъде спазен канона, според това копие на икона от кой век се пресъздава. Съблюдават се житията на светиите, където подробно са описани позата, композициите, одеждите, жестовете, чертите и други характерни особености на образите. Настолна книга на всеки художник иконописец е трудът на проф. Асен Василев от 1979 г. „Ерминии“ – сборник от рецепти и прийоми на стари майстори, описание на материали, техники и указания за изработка.

Когато иконата е предназначена за подарък, не е нужно изобразеният светец да носи името на притежателя, важни са посланията, енергията и естетическата и духовна стойност.

Що се касае до реставрацията, тя се състои в надживописване, укрепване и консервация на стари съществуващи иконописи, увредени от действието на времето, влагата и атмосферните условия. Степента на реставрация зависи от състоянието на творбите, условията им на съхранение и стабилността на сградата. Работата трябва да се извършва в сухо помещение без влага и течове, с добро осветление и професионални инструменти и химикали. Не се допуска авторска намеса, промяна на сюжети, цветове, форми, линии и пропорции. Целта е да се съхрани и фиксира съществуващото, а не да се създава нов образ. Ако има нужда от ретуш, той е съвсем лек, дискретен и незабележим. Липсващи елементи не е позволено да се дорисуват, тъй като никога не могат да се доближат 100% до стила и почерка на оригиналния автор.
Възлагането на реставрацията на определена църква зависи дали тя е паметник на културата или местна. Рядко управата на църквата инициира този вид работа поради липса на средства. Обикновено това се прави от инициативни групи, спомоществуватели или частни лица. В случай, че става въпрос за новоизградена църква, се създават нови, авторски икони според православния канон. На всяко едно място в църквата се разполагат определени образи и сюжети, които се съгласуват предварително. Известна свобода на автора се допуска, но рядко.
И не на последно място – икони се рисуват освен с ръка, и със сърце!
0 Коментари
  1. Avatar
    Lina says:

    Прекланям се дълбоко пред това изкуство защото за мен то е свързано с един вътрешен мир и одухотвореност , които са дар от Бога! Не всеки може да създава икони и не всяка ръка е надарена да изписва най-чистите образи! Поздрави най-сърдечни и поклон пред твореца!

    Отговор
  2. Avatar
    Toni says:

    Винаги съм подхождала с известен страх към иконите – не за друго, а просто защото нямам достатъчно познания. Днес научих много интересни неща. Благодаря за публикацията!

    Отговор
  3. Avatar
    di_ani says:

    Благодаря, Мария!
    Посланията на иконите са мощни и убедителни, защото както пишеш се рисуват с ръка и със сърце! Моите адмирации към силата и таланта на твоя гост.
    Наричат иконите "богословие в багри" –
    така го и почувствах в твоята публикация.
    Поздрави, Диана

    Отговор

Остави коментар

Споделете мнението си!
Влезте в профила си, за да оставите коментар.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *